piątek, 8 lipca 2016

Uparty jak Krzyś

Grzyby na Orawie, grzyby na Babiej Górze, grzyby w lipcu, grzybobranie na Orawie, grzybobranie w lipcu, Craterellus tubaeformis pieprznik trąbkowy, lakownica brązowoczarna (lakownica czarnobrązowa, lakownica jodłowa) Ganoderma carnosum, borowik szlachetny Boleus edulis
     Krzychu ma zdecydowanie mój charakter - uparty jest co najmniej tak samo jak ja, co w połączeniu z dziecinnymi emocjami jest często, delikatnie mówiąc, denerwujące. Kiedy dochodzi do spięć na tle Krzysiowych postanowień i wyborów, uświadamiam sobie jak innym bywa trudno ze mną.:)

    Zbieraliśmy się na spacer pod Babią. Zimna noc, zimny poranek w lesie mokro. Powiedziałam chłopcom, żeby założyli gumowce - Michaś zrobił co matka kazała, a Krzyś udawał, że nie słyszy i wciskał na stopy adidasy. Powtórzyłam dwukrotnie jakie buty ma założyć, kiwnął głową, że słyszy, zapiął rzepy w adidasach i oświadczył, że on dzisiaj będzie chodził właśnie w takich butach. I koniec. Machnęłam ręką, stwierdzając, że najwyżej się przemoczy i nie będzie mógł przejść przez strumień.

    Chwilę później capnął największy koszyk i na moje tłumaczenie, że będzie mu źle chodzić z takim sprzętem, oświadczył, że do mniejszego koszyka nie zmieszczą się nasze grzyby i w ryk... Powiedziałam mu, że nie zamierzam nosić dwóch koszyków i jak stwierdzi, że nie będzie nosił swojego wielkiego kosza, to zostawimy go w lesie, a ja wezmę sobie pieniążki z Krzysiowej skarbonki na nowy koszyk. Przystał na to, otarł łzy i ze śmiechem wpakował się do samochodu.

Grzyby na Orawie, grzyby na Babiej Górze, grzyby w lipcu, grzybobranie na Orawie, grzybobranie w lipcu, Craterellus tubaeformis pieprznik trąbkowy, lakownica brązowoczarna (lakownica czarnobrązowa, lakownica jodłowa) Ganoderma carnosum, borowik szlachetny Boleus edulis
     Dojechaliśmy do lasu. Krzyś taszczył wielki koszyk, który obijał mu się po nogach. Co jakiś czas potykał się o koszyk i wraz z nim lądował na ziemi. Kilka razy wygrzmocił solidnie, ale muszę przyznać, że nie zapłakał ani razu.
Grzyby na Orawie, grzyby na Babiej Górze, grzyby w lipcu, grzybobranie na Orawie, grzybobranie w lipcu, Craterellus tubaeformis pieprznik trąbkowy, lakownica brązowoczarna (lakownica czarnobrązowa, lakownica jodłowa) Ganoderma carnosum, borowik szlachetny Boleus edulis
    Chłopcy wymyślili, że podzielimy się na dwie drużyny - Krzyś szukał i zbierał z Miłoszem, ja z Michałkiem. Grzybów zbyt wiele nie było, ale co jakiś czas trafiało się znalezisko, a drużynowa rywalizacja działała motywująco. 

     Grzybki w Krzychowym koszyku zostały poddane okrutnym torturom - obijały się o ścianki koszyka, lądowały na ściółce podczas upadków. Krzyś je zbierał i z powrotem układał w koszyku. Zapytałam go czy dobrze mu się chodzi z takim dużym koszykiem w przemoczonych adidasach. Oświadczył, że doskonale.

     Część Krzysiowych znalezisk trafiała od razu do Miłoszowego koszyka, więc były uratowane.:)
Grzyby na Orawie, grzyby na Babiej Górze, grzyby w lipcu, grzybobranie na Orawie, grzybobranie w lipcu, Craterellus tubaeformis pieprznik trąbkowy, lakownica brązowoczarna (lakownica czarnobrązowa, lakownica jodłowa) Ganoderma carnosum, borowik szlachetny Boleus edulis
     Znaleźliśmy tylko dwa borowiki szlachetne - jednego ja, drugiego Miłosz. Niestety, obydwa były robaczywe.
 borowik szlachetny Boleus edulis
     Zdziwiło mnie, że pojawiły się już malutkie pieprzniki trąbkowe - jak na ten gatunek, to dość wcześnie; zazwyczaj pierwsze widywałam pod koniec lipca.
Craterellus tubaeformis pieprznik trąbkowy
Craterellus tubaeformis pieprznik trąbkowy
     Leśnicy zabrali leżące przy drodze wycięte z Babiej drzewa, dzięki czemu miałam dostęp do pnia, na którym co roku wyrastają owocniki lakownicy czarnobrązowej. Są również teraz.
lakownica brązowoczarna (lakownica czarnobrązowa, lakownica jodłowa) Ganoderma carnosum
     Lakownica czarnobrązowa to dość rzadki grzybek wyrastający na drewnie jodłowym. Jest wpisana na Czerwoną Listę gatunków zagrożonych.
lakownica brązowoczarna (lakownica czarnobrązowa, lakownica jodłowa) Ganoderma carnosum
     Michałek znalazł "gołąbka niezwykłego", jak go nazwał. Biegł do mnie pomiędzy drzewami, ciesząc się ze swojego znaleziska. To pierwszy w tym roku egzemplarz porażony innym grzybem.
Grzyby na Orawie, grzyby na Babiej Górze, grzyby w lipcu, grzybobranie na Orawie, grzybobranie w lipcu, Craterellus tubaeformis pieprznik trąbkowy, lakownica brązowoczarna (lakownica czarnobrązowa, lakownica jodłowa) Ganoderma carnosum, borowik szlachetny Boleus edulis
     Zanim doszło do prezentacji całości zbiorów, Krzychu wyciął kolejny numer - nad głębokim rowem, którym po deszczu płynie woda z góry są położone bale, na których leśnicy układają ścięte drzewa. Miłosz przeszedł po jednej z tych kłód na druga stronę rowu, a Krzyś podążył za nim. Powiedziałam mu, żeby zostawił koszyk i szedł bez obciążenia, ale stwierdził, że ktoś mu ten koszyk zabierze albo samochód go rozjedzie...

    W jedną stronę udało mu się przejść, ale z powrotem koszyk go przeważył i bachnęli razem do wody i błota. Grzybki zaczęły odpływać z nurtem strumyczka a Krzychu dolewać łez do płynącej wody. Zaczęłam od ratowania dziecka, które wyło, żeby go zostawić i łapać grzyby. Nie wiedziałam czy się złościć, czy śmiać - złapałam kilka płynących kapelutków, ale Krzyś nie mógł się doliczyć wszystkich i chlipał rozdzierająco. Dołożyłam mu parę sztuk ze swojego koszyka i kiedy stan się zgodził, Krzyś pomaszerował w stronę parkingu obijają po nogach wielkim koszykiem - doniósł go dzielnie na miejsce nie skarżąc się na niedogodności.

    Przy samochodzie zrobiliśmy prezentację grzybiarskich dokonań. Oto zbiory Miłosza (trochę pomógł mu Krzyś):
Grzyby na Orawie, grzyby na Babiej Górze, grzyby w lipcu, grzybobranie na Orawie, grzybobranie w lipcu, Craterellus tubaeformis pieprznik trąbkowy, lakownica brązowoczarna (lakownica czarnobrązowa, lakownica jodłowa) Ganoderma carnosum, borowik szlachetny Boleus edulis
    A tyle mieliśmy my z Michałkiem:
Grzyby na Orawie, grzyby na Babiej Górze, grzyby w lipcu, grzybobranie na Orawie, grzybobranie w lipcu, Craterellus tubaeformis pieprznik trąbkowy, lakownica brązowoczarna (lakownica czarnobrązowa, lakownica jodłowa) Ganoderma carnosum, borowik szlachetny Boleus edulis
     Krzysiowy pozysk wyglądał żałośnie - sponiewierany był tak samo jak jego właściciel, więc darowałam im dokumentację.:)

4 komentarze:

  1. Uwielbiam czytać Pani relacje. Codziennie zasiadam przed komputerem i czekam na nowe opowieści o Waszych wędrówkach leśnych. Renata K.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeczytanie takiego komentarza z samego rana to czysta przyjemność.:)
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  2. oj ten Krzychu, uparty jest rzeczywiście jak osiołek... ale dużo w tym uroku i fantazji :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chwilami fantazja ponosi Krzycha za bardzo...

      Usuń