środa, 21 września 2016

Dwa w jednym, czyli wyprawa nad strumyk

grzyby w sierpniu, grzyby 2016 grzyby jadalne w sierpniu, grzyby na Orawie, grzyby na Babiej Górze
     Fotki z końcówki sierpnia czekają i czekają na publikację. a ja kilkakrotnie zasiadałam do zmierzenia się z tym tematem i jakoś nie mogłam przebrnąć przez widok zdewastowanego wycinką lasu, jakże odmiennego od widoków zapisanych w pamięci sprzed niespełna roku jeszcze. 

    Spadający kaskadami strumyk na zboczu Babiej Góry to menażeryjne miejsce kultowe - droga do niego łatwa, urokliwa i grzybna, a sam strumień jedyny w swoim rodzaju. Byliśmy tam przez lata setki razy - kiedy nie miałam już siły nosić moich maluchów (kiedy jeszcze byli maluchami) po lesie w nosidłach, pakowałam ich do wózka i wędrowaliśmy do strumyka właśnie. 

    W czasie tegorocznych wakacji niejednokrotnie padało pytanie, kiedy pójdziemy do strumienia, ale wybrać się skutecznie udało dopiero w ostatnim tygodniu lipnickiej kanikuły. Wcześniej dwukrotnie zostaliśmy zawróceni z drogi przez leśników, którzy informowali, że tam są prowadzone prace leśne, jeździ ciężki sprzęt i z dziećmi to absolutnie nie ma mowy, żeby w tamtą stronę chodzić. Nie chodziliśmy zatem przez dłuższy czas, bo jestem ostatnią osobą, która chciałaby narażać dzieciaki na zagrożenie ze strony walących się drzew. Bo wiadomo jakie race leśne mogą być prowadzone w starym, wysokim lesie... Wycinka.

grzyby w sierpniu, grzyby 2016 grzyby jadalne w sierpniu, grzyby na Orawie, grzyby na Babiej Górze
     Ale w końcu leśnicy przenieśli się gdzieś dalej i wyżej, a droga do "naszego" strumyka stanęła otworem. Wybraliśmy się zatem w tamtą stronę idąc lasem i szperając po dawno nie nawiedzanych miejscówkach. Na podmokłym terenie rosło sporo pieprzników żółtonogich i trąbkowych. W zielonym mchu i w towarzystwie leśnej roślinności wyglądały jak kolorowe kwiaty. Ponieważ grzybów wtedy nie brakowało, zbieraliśmy tylko nieliczne z pieprzników, a i tak szybko zapełniliśmy nimi jeden z małych koszyczków.
grzyby w sierpniu, grzyby 2016 grzyby jadalne w sierpniu, grzyby na Orawie, grzyby na Babiej Górze
grzyby w sierpniu, grzyby 2016 grzyby jadalne w sierpniu, grzyby na Orawie, grzyby na Babiej Górze
    Na tym samym terenie nie brakowało rozmaitych gatunków koralówek, dzięki którym miało się wrażenie, że spacerujemy nie po lesie, a po dnie oceanu skrywającego rafy koralowe.
grzyby w sierpniu, grzyby 2016 grzyby jadalne w sierpniu, grzyby na Orawie, grzyby na Babiej Górze
    Z rzadszych grzybów trafiły się buławki obcięte - gatunek objęty w Polsce częściową ochroną. W tym roku było ich wyjątkowo mało, co jest dziwne, bo aura zdecydowanie sprzyjała rozwojowi grzybów.
grzyby w sierpniu, grzyby 2016 grzyby jadalne w sierpniu, grzyby na Orawie, grzyby na Babiej Górze
    Las na trasie do strumyka jest urozmaicony, wiec i miejsce koźlarzowe sie w nim znajduje. Nie zawiodło nas i wtedy. W dodatku na kilka minut zaświeciło słoneczko, które tego dnia nie pracowało zbyt intensywnie.
grzyby w sierpniu, grzyby 2016 grzyby jadalne w sierpniu, grzyby na Orawie, grzyby na Babiej Górze
     Nie zabrakło również muchomorów czerwonych
grzyby w sierpniu, grzyby 2016 grzyby jadalne w sierpniu, grzyby na Orawie, grzyby na Babiej Górze
i mleczajów smacznych, rosnących tego lata niezwykle obficie.
grzyby w sierpniu, grzyby 2016 grzyby jadalne w sierpniu, grzyby na Orawie, grzyby na Babiej Górze
    Chłopcy znaleźli jeszcze inny skarb - "starożytny" łańcuch niezwykłej wartości, na którym ząb czasu odcisnął swoje piętno. Po dokonaniu tego epokowego odkrycia chłopcy stworzyli rewelacyjny biznes plan, zgodnie z którym mieli wystawić swoje znalezisko na Allegro i sprzedać je za co najmniej trzy miliony - "po dużej bańce na łeba" (oprócz Michałka i Krzysia, w zdobywaniu skarbu uczestniczył wakacyjny kolega Eryk). I wszystko potoczyłoby się zgodnie z planem, gdyby chłopcy nie zapomnieli zabrać zabytkowego łańcucha w drodze powrotnej...
grzyby w sierpniu, grzyby 2016 grzyby jadalne w sierpniu, grzyby na Orawie, grzyby na Babiej Górze
    Dotarliśmy do celu. Strumyk płynął jak zawsze, ale jego otoczenie wmurowało mnie na dobrą chwilę. Jak okiem sięgnąć rozciągało się jedno wielkie pobojowisko z resztkami pni, sterczących smętnie korzeni, resztek gałęzi... Prace leśne... Babia widziana z odległości od kilku lat robi się coraz bardziej łysa - początkowo od słowackiej strony, później również z naszej, polskiej. Wytłumaczeniem jest podobno kornik, który upodobał sobie ten las wybitnie. Stąd pewnikiem przeniósł sie do Białowieży, żeby tam tez można było ciąć bez opamiętania.

    Kwestia rabunkowej wycinki to jedna sprawa, ale w takich momentach zawsze zastanawia mnie jak ma się takie totalne ogołacanie dużych powierzchni do ochrony zagrożonych gatunków. Na tym terenie oprócz rzadkich grzybów, występowały chronione rośliny - co najmniej trzy gatunki storczyków, widłaki; bytowały tam chronione zwierzęta - osobiście spotkałam w tym rejonie rzekotkę i salamandry. Najbliższe są mi grzyby, więc o nich kilka słów. Zapisy w prawie zakazujące pozysku owocników nic nie dadzą w kwestii ochrony, jeżeli w myśl tegoż samego prawa niszczy się siedliska gatunków będących pod ochroną. Po wycięciu drzew, z którymi dany gatunek żyje w symbiozie, znika ta zależność i grzybnia, nie mająca wsparcia roślinnego, ginie. A na wyciupanym kawałku lasu rosły smardze stożkowate, koronice ozdobne, siatkoblaszki maczugowate, kolczakówki... Gatunki znajdujące się pod ścisłą ochroną prawną. Stary świerkowo - jodłowy las poległ. Obawiam się, że owocniki grzybów związanych z nim przez co najmniej dziesiątki lat, nie pojawia się w przyszłym roku. Ja wiem, że zwolennicy wycinania podobno chorych drzew znajdą tysiąc argumentów popierających takie koszenie lasu, ale ja mam swoje przeciw i nic mnie nie przekona o słuszności działań leśników.
grzyby w sierpniu, grzyby 2016 grzyby jadalne w sierpniu, grzyby na Orawie, grzyby na Babiej Górze
   Miłym akcentem drogi powrotnej było spotkanie salamandry.
grzyby w sierpniu, grzyby 2016 grzyby jadalne w sierpniu, grzyby na Orawie, grzyby na Babiej Górze
grzyby w sierpniu, grzyby 2016 grzyby jadalne w sierpniu, grzyby na Orawie, grzyby na Babiej Górze
    Wtedy też dostrzegliśmy pierwsze żółte liście tegorocznego lata. Już pojutrze zacznie się jesień. Kolorków będzie coraz więcej.
grzyby w sierpniu, grzyby 2016 grzyby jadalne w sierpniu, grzyby na Orawie, grzyby na Babiej Górze

6 komentarzy:

  1. A widziałaś to co się dzieje za strumykiem? Tam już nie ma drzew :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widziałam. Nie zmusiłam się do zdjęć. Po prostu nie mogłam. Tę dziurę w drzewostanie widać z doskonale z łąk między Lipnicą, a Kiczorami.

      Usuń
  2. piękne miejsce :) lubie takie zakątki ;P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Było piękniejsze, kiedy zamiast karczowiska stały piękne drzewa.

      Pozdrawiam serdecznie.:)

      Usuń
  3. Znam takie zdarzenia z Puszczy Augustowskiej,zajeżdżam a lasu nie ma i szok,co oni wyprawiają to w głowie się nie mieści

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takich miejsc "nie do poznania" jest niestety coraz więcej.:(

      Usuń