czwartek, 5 maja 2016

To już chyba ostatnie nasze smardze 2016

Grzyby wiosenne, grzyby w maju, grzybobranie wiosenne, grzybobranie w maju, smardze, gdzie szukać i zbierać smardze, grzyby na Orawie, grzybobranie na Słowacji
    Przed wyjazdem z majówkowego smardzowania w Lipnicy chcieliśmy nazbierać jeszcze trochę grzybków, żeby zabrać do domu nieco świeżyzny, a nie tylko wysuszonych zapasów. Wydawało nam się, ze będzie to niezmiernie trudne zadanie, ponieważ sami przeszperaliśmy już niemal wszystkie znajome miejscówki i kilka nowo poznanych, a oprócz nas po słowackiej Orawie grasowały przecież całe stada innych smardzowników, którym wiodło się w poszukiwaniach i zbiorach nie gorzej niż nam.

Siedząc przy wieczornym grillu przerzucaliśmy się pomysłami gdzie by tu jeszcze szukać, znaleźć i nazbierać. Michaś z Krzysiem jednogłośnie stwierdzili, że najchętniej pochodziliby jeszcze po strumieniach. Idąc za głosem ich chęci przeglądaliśmy mapy i na podstawie czysto teoretycznych przypuszczeń o możliwości wytropienia smardzów, opracowaliśmy trasę wędrówki - mieliśmy iść strumieniem nr 1, przeprawić się przez górę (zdobywając jej szczyt) i wrócić w okolice samochodu idąc strumieniem nr 2. Jak wymyśliliśmy, tak uczyniliśmy.:)
     Po minięciu pierwszej łączki przy strumyku nr 1 oczom naszym ukazał się widok przepiękny - rozrzucone po obu stronach smardzonośne tereny, gdzie powinny być tysiące grzybków. Ruszyliśmy z werwą do przodu, zaglądając pod kolejne lepiężniki, pod którymi nie było NIC. Przeszliśmy tak kilometr, później drugi...
    Duch w narodzie upadał coraz bardziej - Michaś zwiesił nos na kwintę, siadł na kamieniu i oświadczył, że zaczeka aż mu smardze wyrosną; Krzyś zjadł już wszystko, co było do zjedzenia i doszedł do wniosku, że zjadłby coś jeszcze, a my, dorośli coraz rzadziej zaglądaliśmy pod lepiężniki, zastanawiając się nad sensem dalszej marszruty.
     Pawełek, z dżipsem przewodnikiem stwierdził, że przejdziemy jeszcze z pół kilometra i jak nic nie będzie, wracamy. Po niespełna stu metrach pojawiły się pierwsze grzybki. Później było ich już tylko więcej i więcej! Nie było czasu na foty - trzeba było kosić! Smardze rosły nawet na kamieniach! Część owocników została objedzona przez leśne stwory, które nas ubiegły. Zauważyłam, ze im jest wiecej grzybów, tym mniej zdjęć robię...:)
     Nad pierwszym strumieniem zapełniliśmy wszystkie posiadane koszyki, ale mieliśmy jeszcze zapasowe zasobniki w plecakach, więc postanowiliśmy nie zmieniac pierwotnych planów i pokonać górę, aby dostać się do strumienia nr 2.
     Z dolinki wspinaliśmy się powoli ku górze. Tu nie było grzybków, więc można było podziwiać widoki - wzrok nie uciekał w dół.:) Krzychu marudził, że jest głodny i od czasu do czasu przeżuwał rękaw bluzy, ale wyraźnie odzyskiwał siły i dobry humor na myśl o czekających nas w drugiej dolinie zbiorach.
     Podchodząc do szczytu wypatrzyliśmy na błotnistej drodze ślad wilka, więc kiedy po wyjściu z lasu na halę, dzieci usłyszały szczekanie, zaczęły panikować, że nas wilcy zjedzą zanim dojdziemy do upragnionych grzybków po drugiej stronie wzniesienia.

Zza drzew wypadła na nas sfora ujadających psów, które nas otoczyły i nie pozwoliły iść dalej. Na szczęście szybko wyszedł słowacki juhas, który odwołał psy. Za kępą drzew pasło się stado owiec, a psiaki, obszczekując nas, spełniały tylko swą powinność - okazały się bardzo sympatyczne i łase na pieszczoty i głaskanie. Porozmawialiśmy chwilę w języku polsko - słowackim i zaczęliśmy schodzenie do drugiego potoku.
     Tam nie musieliśmy przedreptać pustych kilometrów, żeby znaleźć pierwsze grzybki - były od razu, na wejściu. Po przejściu niewielkiego odcinak Pawełek z Krzysiem zeszli na łąkę, gdzie była wygodniejsza droga. Po chwili rozległy się zza linii krzaków radosne okrzyki - cała wielopokoleniowa rodzinka smardzów rosła na skraju łąki. Pawełek, z uśmiechem od ucha do ucha, stwierdził, że zbiera smardze jak jakieś pieczarki!
     Plan zrealizowaliśmy celująco - przywieźliśmy do Krakowa sporo świeżyzny. Było tego nie do przejedzenia, więc część poszła na zapasy. Ciocia Iza zabrała do Warszawy tylko część pozysku wysuszonego w Lipnicy; resztę będzie jej musiał dostarczyć kurier.:)
     To były największe jednorazowe smardzowe zbiory, jakie nam wpadły w pazerniacze łapy. Myślałam, że to ostatnie tegoroczne smardze, jakie zebraliśmy, ale się myliłam - na korze przed blokiem czekało na nas dziewięć sztuk wypasionych smardzyków.:) Życzę każdemu grzybiarzowi takiej radości, jaką ja miałam w tym dniu.