niedziela, 13 września 2015

Takie grzybki na niedzielę

grzyby, grzyby we wrześniu, grzybobranie we wrześniu, borowik ceglastopory, Boletus luridiformis, podgrzybek złotawy, Xerocomellus chrysenteron, maślak modrzewiowy, Suillus grevillei, siedzuń sosnowy, Sparassis crispa, tęgoskór pospolity, Scleroderma aurantium
       Skoro w jednym lesie wyrosło kilka szmaciaków, tym bardziej powinny być w miejscu, gdzie w latach ubiegłych pojawiały się masowo. Wtedy mogliśmy je tylko podziwiać, wykorzystując kulinarnie jedynie te owocniki, które zostały zniszczone przez pseudogrzybiarzy. Ale teraz... Już w czwartek, kiedy pojechałam na samotne poszukiwania grzybków, w mojej pazerniaczej głowie zrodził się PLAN, zgodnie z którym miałam w niedzielę zaspokoić swoje grzybowe łakomstwo.
grzyby, grzyby we wrześniu, grzybobranie we wrześniu, siedzuń sosnowy, Sparassis crispa
     Zamglony i chłodny poranek zatrzymał nas w domu do 8.30, ale dłużej już czekać sie nie godziło. Oderwałam więc menażerię od zabawek i wyruszyliśmy do szmaciakowej krainy, która rozciąga się w jednym z kompleksów leśnych w pobliżu Skały. 

    Kiedy dojechaliśmy na miejsce, mgła opadała drobnymi kropelkami z drzew, a na niebie zaczynało swoje rządy letnie jeszcze słońce. Ogary poszły w las! Krzychu, nadal marzący o kaniach dopadł pierwszego szmaciaka. Jego mina mówi sama za siebie - "Mój ci on!".
grzyby, grzyby we wrześniu, grzybobranie we wrześniu, siedzuń sosnowy, Sparassis crispa
      Na rozległym zboczu usadowiło się jeszcze kilkanaście mniejszych i większych owocników z tego samego gatunku. Wszystkim udało się samodzielnie wytropić jakiegoś kalafiorowatego stwora. Innych grzybków w okolicy niestety nie znaleźliśmy.
grzyby, grzyby we wrześniu, grzybobranie we wrześniu, borowik ceglastopory, Boletus luridiformis, podgrzybek złotawy, Xerocomellus chrysenteron, maślak modrzewiowy, Suillus grevillei, siedzuń sosnowy, Sparassis crispa, tęgoskór pospolity, Scleroderma aurantium
      Przez zielony jeszcze las ruszyliśmy w kierunku miejscówek, które niejednokrotnie zasiedlane były przez gromady lejkowców dętych. Chłopcy posilali się, jak zwykle w lesie, szczawikiem zajęczym i przydrożną miętą. Dotarliśmy do lasu dębowo - bukowego, gdzie powinny na nas czekać kominki (lejkowce dęte), stojące w równych szeregach, ale im bardziej ich szukaliśmy, tym bardziej ich nie było. Ani śladu.
grzyby, grzyby we wrześniu, grzybobranie we wrześniu, borowik ceglastopory, Boletus luridiformis, podgrzybek złotawy, Xerocomellus chrysenteron, maślak modrzewiowy, Suillus grevillei, siedzuń sosnowy, Sparassis crispa, tęgoskór pospolity, Scleroderma aurantium
     Natrafiliśmy natomiast na liczną kolonię tęgoskórów, na których Krzyś z uporem maniaka ćwiczył umiejętność liczenia. W związku z treningiem umysłowym, spędziliśmy wśród tęgoskórowej rodzinki blisko pół godziny. Wykorzystałam ten czas na szczegółowe obejrzenie wszystkich owocników i sprawdzenie, że na pewno na żadnym z nich nie usadowiły się rzadko spotykane podgrzybki tęgoskórowe. W końcu Krzysiowi udało sie przy pomocy brata doliczyć do 47 i mogliśmy pójść dalej. Byłam pełna podziwu dla uporu Krzycha w realizacji postanowienia i stwierdziłam, że chyba tylko ja przewyższam go moim Dorotkowym uporem.:)
grzyby, grzyby we wrześniu, grzybobranie we wrześniu, tęgoskór pospolity, Scleroderma aurantium
       Doszliśmy do kolejnych znanych nam grzybowych miejscówek, chyba najpopularniejszych wśród miejscowych poszukiwaczy leśnych skarbów. Przy drodze stał zaparkowany motocykl (takim pojazdem omija się każdy szlaban), a pomiędzy wysokimi drzewami buszowało dwóch grzybiarzy z reklamówkami w rękach (wrrr....).
grzyby, grzyby we wrześniu, grzybobranie we wrześniu, borowik ceglastopory, Boletus luridiformis, podgrzybek złotawy, Xerocomellus chrysenteron, maślak modrzewiowy, Suillus grevillei, siedzuń sosnowy, Sparassis crispa, tęgoskór pospolity, Scleroderma aurantium
     Ja i Krzyś znaleźliśmy kilka gołąbków, a Michałek pierwsze tegoroczne żołędzie, które właśnie zaczynają spadać z drzew. I właśnie wtedy, kiedy oglądałam pozysk mojego starszego synka, Krzychu szperał wzrokiem po ściółce. Swoim wrzaskiem: "Prawdziwek! I jeszcze jeden! I tu też!" poderwał mnie na równe nogi. Prawie wypuściłam aparat z rąk i tylko kątem oka zauważyłam pełen zazdrości wzrok panów szukających w pobliżu grzybków.
grzyby, grzyby we wrześniu, grzybobranie we wrześniu, borowik ceglastopory, Boletus luridiformis, podgrzybek złotawy, Xerocomellus chrysenteron, maślak modrzewiowy, Suillus grevillei, siedzuń sosnowy, Sparassis crispa, tęgoskór pospolity, Scleroderma aurantium
      Pochyliłam się nad znaleziskiem i stwierdziłam, że to wcale nie borowiki szlachetne, tylko ceglastopore. Ale były! I to młodziutkie. Pochwaliłam Krzysia za jego czujność, bo gdyby nie ona, poszlibyśmy dalej, podziwiając żołędzie.
grzyby, grzyby we wrześniu, grzybobranie we wrześniu, borowik ceglastopory, Boletus luridiformis
grzyby, grzyby we wrześniu, grzybobranie we wrześniu, borowik ceglastopory, Boletus luridiformis
grzyby, grzyby we wrześniu, grzybobranie we wrześniu, borowik ceglastopory, Boletus luridiformis
     Tuż obok wyrósł sobie dla towarzystwa podgrzybek złotawy, który dołączył do rodzinnej fotki z poćkami.
grzyby, grzyby we wrześniu, grzybobranie we wrześniu, podgrzybek złotawy, Xerocomellus chrysenteron
grzyby, grzyby we wrześniu, grzybobranie we wrześniu, borowik ceglastopory, Boletus luridiformis, podgrzybek złotawy, Xerocomellus chrysenteron
     W pobliżu rosło jeszcze kilkanaście podgrzybków, które wpasowały się doskonale w wolne przestrzenie między szmaciakami zasiedlającymi nasz koszyk.
grzyby, grzyby we wrześniu, grzybobranie we wrześniu, podgrzybek złotawy, Xerocomellus chrysenteron
     Niedaleko od nich rósł sobie pod borowinową gałązką kolejny borowik ceglastopory. Zobaczyłam go pierwsza i urządziłam dzieciom konkurs w szukaniu ukrytego grzybka. Wydawało mi się, że to dobry pomysł, ale rzeczywistość sprowadziła mnie na ziemię - pociusia pierwszy zobaczył Michałek i on się cieszył. Ale Krzyś był tak rozżalony faktem, ze ktoś śmiał być lepszy i szybszy od niego, że się rozwył i musiałam go  powstrzymywać, żeby nie dał bratu w beretkę.... Tak to już jest z ty moim Krzychem - musi być najlepszy.
grzyby, grzyby we wrześniu, grzybobranie we wrześniu, borowik ceglastopory, Boletus luridiformis
    W drodze powrotnej zestaw gatunkowy w koszyku rozszerzył się o maślaka`żółtego, który wbrew prawom swojego gatunku, wyrósł samotnie.
grzyby, grzyby we wrześniu, grzybobranie we wrześniu, maślak modrzewiowy, Suillus grevillei
    Wszystkie znalezione grzybki były młode i świeżutkie, co jest dobrą prognoza na przyszłość. Jeszcze będzie można coś nazbierać przez najbliższe tygodnie. Ja na razie mam dość (do jutra albo pojutrza) grzybków, bo obróbka szmaciaków zakorzeniła mnie w kuchni na całe popołudnie. Kto obrabiał te grzybki, wie, o czym mówię.:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz